søndag 29. mars 2009

Montering


Terje Thon var turen nedom og hjalp til med rigging så nå har vi fått montert vhf så vi har kommunikasjon ute på sjøen,vi har fått festet riggene på båten og testet dem,fungerte veldig bra,trukket kabel fra giveren og fram har vi også fått gjort,men fremdeles mangler noen kabler så vi får instrumentene opp å gå,håper de er på vei.Stangorgelet er vel også under produksjon,er veldig spent på åssen det blir.

torsdag 26. mars 2009

Nærmer seg


Da her jeg fått montert styringsenheten til autopiloten,måtte flytte litt på de andre instrumentene men det gikk greit,nå står det igjen å montere giveren til ekkoloddet og montere noen sikringsholdere til de forskjellige instrumenta.

onsdag 25. mars 2009

Autopilot


Da er autopiloten montert og klar for test,mangler bare noen T-koblinger så er vi oppe og går.
lagt opp strøm til el-riggene er også gjort,begynner å nærme seg nå,kanskje er prøvetur til helga :-)

mandag 23. mars 2009

Endelig er motoren montert










Er nå begynt å rigge,har montert fluxgatekompasset og plotteren,men venter på noen koblinger for å montere autopilot oppimot plotter.el-riggene blir vel montert denne uka også.ellers er moteren på plass i dag.Oslo marineservice var på hugget og gjorde jobben rasket unna.

tirsdag 17. mars 2009

Toll og TULL

Var skeptisk til norske avgifter ved kjøp av båt i utlandet,men det største tullet var det banken som stod for,når de mister oversikten ver hva kurs du skal ha er det ikke mye imponerende,hittil har jeg fått 3 forskjellige kurser.alt p.g.a de tullet med et IBAN nr.
Det som overrasket meg var kundebehandlingen i Tollbugata 1A,der ble du møtt av en hyggelig dame,hun leste papirene slik som jeg leser strikkeoppskrifter(ikke i det hele tatt) 1..2..3.. og jeg var ferdig,norsk moms ble plutselig moro å betale.de hadde en kurs som lå under banken sin med over 1% noe som det faktisk blir penger av ved sånne handler.

Rigging

Da er jeg begynt å planlegge riggingen,fant ut at det er greit å ha en plan å jobbe etter, stangorgelet er tegnet,målsatt og i mårra skal tegningene overleveres til en som er dykti med sveiseapparatet.
regner med at det kommer noen bilder etterhvert her inne.
I mårra tar vi turen til Hønefoss og Kremmertorvet for å hente de nye riggene,kan anbefale Kremmertorvet til alle som er fiskeintressert,de skaffer det aller meste og det til en veldig hyggelig pris,men det stor pluss er servicen,tror Terje har vært innom der nesten daglig siste halvår men de er alltid like hjelpsomme og finne alltid en løsning.
Vi har en del utstyr både jeg og Terje og skal prøve i mårra å få en oversikt over hva vi har, ikke har,burde hatt og hva vi trenger.

mandag 16. mars 2009

Endelig og tusen takk Frank A-team

Da var Rydsen endelig framme i Bodø hos sin nye eier Eirik,håper han blir like fornøyd som det jeg har vært.
Søndags morgen var det bestemt avreise nordover,men som vanlig viste det seg at ting ikke skulle gå så lett,bilen som skulle dra båten visst seg å være full av koblingsfeil i hengerkontakten,men heldigvis har vi hjelpsomme og dyktige folk i ØRTK,ringte å vekket Kjell Are som igjen vekket Frank som er elektriker og som ble den store redningshelten vår,han målte,koblet og målte,til slutt hadde vi lys på hele hengeren og ekvipasjen kunne trille ut på veien mot nord.
Tusen takk til Frank som stillte hjelpsomt opp da det så som mørkest ut,kommer nok en liten overraskelse til han.

lørdag 14. mars 2009

Nybåten er ankommet










Da er vi tilbake i moderlandet etter et lite døgn på harrytur med ny båt og litt tilbehør.
Takker Terje for turen og selskapet.
Nå er det rigging av utstyr som står for tur,mye jobb som gjennstår men håper vi klarer det før påske så vi rekker en tur til Väneren før TMB.
Det som skal på plass er en Suzuki DF 90 08mod.Raymarine SPX5, Raymarine A70D, M-TEC MT-500 VHF. 2 stl Scotty propack 1116. stangorgel med 10stk lorents marin stangholdere.

onsdag 11. mars 2009

Nedtur

I dag var dagen da Rydsen skulle rulle ut av hallen for siste gang og sette kursen nordover til Bodø og nye jaktmarker,men alle ting har en iboende faenskap,og i dag viste hengeren hva som bodde i den,vi hekta hengeren på kula og kobla opp kontakten,og hva skjer!!!!ABSLUTT INGEN TING :-( 2,5 timer etterpå er det bare å innse nederlaget,båten kommer ingen vei i dag og Bodø får vente,men vi gir ikke opp og prøver igjen til søndagen.
Nå blir det travle dager framover,banken i mårra og ordne med overføringer for båten og hengeren,bankremisse for motor,så er det tur til Hønefoss og Terje for å se på Rigger,stenger og div annet utstyr,så går turen til Råholt for å hente båten siden hengeren skal på verksted.fredag er det å levere hengeren på verksted,komme seg opp til Lillestrøm og båtmessa for så å sette kursen mot Stockholm på ettermiddagen,lørdag er det å hente båten kjøre ca 60 mil hjem,søndagen er det henting av båten og prøve å sende den nordover igjen.
Og alt det overnevnte kommer på toppen av at man er sykemeldt i 3 uker pga en rygg som er så stiv som k.....ken i Ådalen.deilig å få klage litt,hjelper liksom det :-)

mandag 9. mars 2009

Nye båten

Det blir den "gamle " DF90 på meg,p av tre grunner,den er billigere, sparer ca 25 lapper,unngår barnesykdommer på den nye og den gamle er på 1950ccm og den nye på 1500ccm.
Ny henger blir kjøpt hos Fullpott B26X,hentes fredag og så går turen over til "lita søta bror" og henter båten lørdag,blir nok vanskelig å holde tårene tilbake da ,jeg opplever det å få ny båt som fullt på høyde med barnefødsler,bryllup osv.he he ;-)
Montering av motoren skjer vel ikke før helga 20-22mars.med autopilot og div annet nødvendig og unødvendig. kommer tilbake med bilder fra rigging senere

onsdag 4. mars 2009

Ny båt




Da er Rydsen solgt og flytter til Bodø.


Har bestilt ny Antares i Sverige og håper jeg får hentet den så fort som mulig,det begynner å haste med tanke på TMB,vil helst slippe stress med å bli ferdig i siste liten og måtte gjøre ting halvveis .


Båten skal rigges med Raymarine A70D,Raymarine SPX autopilot.Raymarine VHF.to stk Scotty el rigger.motor blir en Suzuki 90hk eller 115hk,tittet litt på den nye 90hk,men den koster 20tusen mer enn en 08mod,og forskjellen er noen kg lettere og går billigere i mellomregisteret mye penger å spare der,hengeren er en Svela B26X .